1 Emigrantvisa (trad arr Jan Johansson)

Man kan lätt förledas att tro att Jan Johanssons spel var minimalistiskt – kanske så enkelt som bara melodi och kontrabas. Men man upptäcker snart att vänsterhandens harmoniseringar är både komplexa och subtila.

Jag bestämde mig för att undersöka den här saken närmare och gjorde en exakt (nåja) replika av Jans pianospel. Därefter separerade jag ut högerhandens melodispel och orkestrerade vänsterhandens harmonier för en stråkensembel. Resultatet blev överraskande klangrikt och stämningsfullt.

Jag behöll Jans solo men kompletterade kontrabasen med en syntbas i soloavsnittet. Och lånade trumkompet från Babylon Sisters med Steely Dan – Purdie shuffle efter legendariske Bernard Purdie.

2 Vallåt från Västra Skogen (Peter Wiberg)

Jazz på nusvenska.

Ett försök tolka Jan Johanssons jazzfolkloristiska språk i våra dagars musikaliska tidsspegel – stramhet, skönhet, med ett stänk av vemod – här kryddat med electronica, samplingar och trumloopar.

3 Polska från Kattgränd (Peter Wiberg)

Nyskriven folkvisa från Södermalm.

Etno-lougne för hipsters.

4 Lapp-Nils Polska (trad arr Peter Wiberg)

Den här triolpolskan fanns med på Jan Johanssons album Musik genom fyra sekler. Här i kelt-electro-version.

Måns Olssons svängiga trall spelades in av Sveriges Radios Matts Arnberg 1951. Då var Måns åttiosex år gammal.

Själv kallade Måns låten Späla-fabbru-polska – Spela-farbrors polska – efter sin farbror Nils Jonsson som varit elev till Lapp-Nils.

5 Kål och Välling (trad arr Peter Wiberg)

En folkvisa från Halmstad där jag växte upp. Klart att den måste vara med.

Jag hörde den en enda gång i mitten av sjuttiotalet och har inte hört den sedan dess. Hoppas jag kommer ihåg melodin rätt.

Såvitt jag vet finns det inte någon inspelning bevarad av den här fina visan.

6 Gånglåt från Evigheten (Peter Wiberg)

En improviserad folkvisemelodi som fortsätter in i evigheten. En oändligt rullande melodi.